Wednesday 20 April 2011

COFFEE PLUS GARAM??

back to 1971



aku jumpa dia kat satu party.. dia seorang yang pemalu.. seorang yang simple je... and.. tak dinafikan.. dia ada rupa juga la.. ok la... good looking.. but no one was paying attention to him. berbeza dengan aku.... boleh dikatakan zaman kegemilangan la.. menonjol dan menjadi rebutan di kalangan lelaki.



he has nothing special.. dan nampak sangat memboringkan..... tapi... pada akhir party malam tu... dia invite aku untuk duduk dan minum kopi dengannya.. aku sangat terkejut san tak sangka.. tapi... oleh kerana nak jaga standard lah.. nak look polite.. so aku janji akan minum kopi dengan mamat pendiam tu. so... kami pun exchange phone number.


after two days.. saya dapat satu panggilan telepon.. ingat siapa... mamat pendiam tu la. eeiii.. da janji apa boleh buat.. so seperti yang saya janjikan.. lepas jak abis waktu pejabat, kami pun jumpa kat kedai kopi.. mamat tu nervous sangat lah... nak cakap apa pun susah.. pokoknya.. kalau aku duduk lama sikiit kat sana mesti boring gila nak mampos. argghhh...lepas half and hour dok ngan mamat tu... aku da rasa sangat tak selesa da ni.. ditanya sepatah... dijawab sepatah... betul buang masa lah. abis tu aku pun da nak minta diri da ni....
" boleh tak saye balik dulu?"


tapi suddenly... mamat tu panggil waitress...
"yes da nak chaow dah ni"(gerutuh dalam hati).
"boleh bagi saya garam tak? saya nak letak dalam kopi la." kata daniel.


aku da heran sangat da ni. orang kat sekeliling semua tengo mamat tu..... muka da turm merah da. what a strange guy. dan dengan selamba tu je dia bubuh garam tu kat dalam kopi.. kacau dan hirup. OH MY GOD... mamat ni da gila ye?


" hey... awak kenapa letak garam dalam kopi? awak ni pelik lah." aku yang heran ni pun tak segan silu lagi bertanya.


" waktu kecik2 dulu saya tinggal kat dekat laut lah.. saya suka main kat pantai.. saya suka rasa air laut tu.. so everytime saya minum kopi dgn garam ni..saya boleh rasa air laut tu sama macam air kopi ni.. buat saya rindu masa kecik2 dulu.. rindu kat kampung halaman dan kat orang tua yang masih menetap kat sana. saya rindu lah dengan mereka". kata daniel.


aku nampak sebutir cahaya jernih keluar dari mata mamat tu(nangis). aku terharu lah... tu perasaan tulus ikhlas yang lahir dari hati daniel. daniel mesti seorang yang penyayang.. rindukan kampung halaman.. dan ibu bapa. dia seorang yang bertanggungjawap! so.. aku pun start becakap dengan dia. cakap pasal faraway hometome.. pasal family.. dan macam2 lah.


satu cerita dan permulaan yang baik dalam persahabatan kami. so kami pun kerap keluar dating.. dari kawan.. ke hubungan percintaan. makin lama kenal dengan daniel.. aku sedar yang daniel ni... ada semua ciri2 lelaki idaman aku. daniel seorang yang baik hati,panyayang, undestanding and caring. daniel.. aku da jatuh cinta dengan daniel. dia tu baaaaiiiikk sangat.. sehari bagaikan setahun berjauhan. thanks to salty coffee.. dan cerita ni sama jak macam cerita cinta indah yang lain2. alarh... macam cerita donggeng pula! ehehe... tuan puteri da jumpa da dengan putera raja idaman yang baik hati dan tampan tu. dan akhirnya kami berkhawin.. dan aku malissa... setiap petang selepas mamat pemalu a.k.a husband aku balik dari kerja.. akan hidangkan secawan kopi plus garam kat laki aku tu. and i know that he liked it sooooo much.


setelah lama berumah tangga kami dikurniakan sepasang anak kembar lelaki dan perempuan. alson and alssey. daniel sangat sayangkan anak-anaknya. bertanggungjawap terhadap kami sekeluarga.. dan tidak pernah mengabaikan perasaan saya walau sekali pun. walaubagaimanapun.. malang tidak berbau... daniel pun meninggal dunia 40 tahun kemudian. dan meninggalkan sepucuk surat buat aku. dalam surat daniel berkata.:


"sayang ku malissa... daniel minta maaf banyak2.. tolong maafkan penipuan seumur hidup daniel ek? ingat tak kali pertama kita bercakap di kedai kopi dan tentang insiden kopi masin? sebenarnya saya sangat gementar dan nervous pada waktu itu.. daniel sebenarnya ingin meminta gula tetapi oleh kerana sangat nervous saya pun terminta garam. so oleh kerana nak control macho.. saya pun teruskan saja dan tak sangka pula kerana insiden tu lah kita mula bercakap.. menjadi kawan baik... dan seterusnya bercinta dan hinggalh saat ini berkhawin dan dikurniakan alson dan alssey. saya berusaha dan ingin memberitahu lissa tentang kebenaran itu.. tapi saya tidak mempunyai kekuatan untuk berbuat demikian. sebenarnya sayang.. saya lansung tak suka lah kopi masin tu! that was a strange bad taste.! and for the whole of my life i've been drinking the salty coffee since i know you. tapi saya tak pernah sekali2 menyesal sepanjang hidup dengan awak... dan saya sangat sayangkan awak hinggakan saat2 terakhir saya tidak dapat memberitahu awak satu kebenaran yang itu. kalau saya diberikan satu peluang lagi.. saya tetap akan memilih awak untuk hidup bersama... walaupun mungkin awak tidak akan pernah terlintas untuk hidup bersama saya... tapi saya sanggup menipu lagi untuk hidup bersama awak sekali lagi. walau saya terpaksa minum kopi masin sekali lagi dalam seumur hidup saya."


aku sangat terharu... sehingga air mataku membuat surat itu basah. dan sekarang apabila orang bertanya...
"malissa.. apakah rasanya salty coffee itu?"
aku akan memberitahu mereka bahawa coffee masin itu....
SANGAT MANIS .


love is not to forget but to forgive, not to see but understand, not to hear but to listen, not to let go but HOLD ON!!!!




0 comments:

<<< me!~

<<< me!~