Tuesday 19 April 2011

CINTA ABADI~

1989 – saya adalah lepasan graduasi lulusan psikologi.. dan saya telah ditawarkan pekerjaan dia sebuah syarikat. di sana saya mengenali seorang rakan sekerja bernama jun. jun ialah seorang lelaki yang kacak berusia 11 tahun tua dari saya. dia ada seorang yang penyayang dan romantis.. seorang yang berdikari dan mencari nafkah untuk keluarganya. keluarga jun dan saudara yang lain sangat menyukai saya.. bagaimana saya senang berdamping dengan mereka.
1990-jun adalah seorang yang single dan tidak terikat kepada sesiapa.. dan kami telah pun menjalinkan hubungan cinta.. dan saya sangat mencintai jun sebagai mana dia juga sangat mencintai saya. pada akhir tahun 1990 saya telah menerima lamaran jun inging memperisterikan saya. malangnya keluarga saya tidak menyetujui hubungan kami dan tidak merestui saya berkhawin dengan jun.


1991 - pada awal tahun 1991.. orang tua saya telah mengambil tindakan drastik memaksa saya meninggalkan kerja saya untuk memisahkan saya dengan jun. ayah saya yang juga seorang anggota tentera mengancam jun untuk menjauhi saya.. memendekkan cerita.. saya meninggalkan pekerjaan saya dan kehilangan jejak jun. saya meneruskan kehidupan saya dan sedaya upaya menyibukkan diri dengan bisnes keluarga dan cuba melupakan jun.
1994 - pada pagi 2 jun 1994.. saya telah menerima satu telegram daripada anti mary iaitu anti kepada jun.. di dalam telegram tersebut anti mary menyatakan bahawa jun suda meninggal dunia sehari sebelum ( 1 jun 1994). saya sangat terkejut dan tidak percaya.. dan segera menelefon anti mary untuk mendapatkan pengesahan. saya sangat terkeju mendengar pengesahan tersebut. anti mary memberitahu saya bahawa.. ketika saya dan jun berpisah.. jun telah berhenti kerja dan jun sangat kecewa dan mabuk berat setiap malam. jun tidak mempedulikan keadaan tubuh badan dan kesihatan beliau.dan pada 1 jun 1994 jun telah mati mengejut disebabkan pneunomia..
"kau tahu.. jun setiap hari mengatakan bahawa dia masi terlalu sangat mencintai kau. malah pada saat-saat terakhirnya beliau menderita delirium.. jun sangat berharap agar dapat berjumpa untuk kali terakhir dengan kau dan memberitahu kau dia sangat mencintai kau." kata anti mary.



pada hari itu saya meminta kebenaran orang tua saya untuk pergi ke hari pengemubian jun. malangnya orang tua saya yang tidak berperikemanusian itu tidak membenarkan saya keluar dari ruma dan telah mengurung saya. saya hanya mampu menangis dan meratapi kepergian jun secara senyap-senyap di dalam bilik saya. betapa Tuhan saja yang tahu betapa saya ingin meratap wajah jun buat kali terakhir. malah ada satu saat saya mulai meyakinkan diri bahawa jun belum mati.

1995- pada januari 1995, tepat sbelum hari jadi sy... jun melawat sy dalam mimpi... sy berada d hospital dan sedang memakai gaun org sakit.. dan sedang duduk d lantai dan bsandar pada katil tempat tidur. Dan jun dtg..... memakai baju serba putih.. dan dia bkata kpada sy.

Dia menyanyikan saya sebuah lagu kegemaran saya.. menenangkan saya.. dan menyelubungi saya dengan cahaya terang. saya berasa sangat bahagia dan gembira.
tiba-tiba satu suara mengganggu kebahagian saya.. suara itu memanggil nama jun.
"suda sampai masanya saya harus pergi" kata jun
"tapi bagaimana dengan saya jun?" air mata saya mengalir lagi.
“saya akan berada di sini selalu.. dan saya akan menunggu di sana..dan janganlah lupa bahawa saya sangat mencintai anda”



dan mghilangkan diri.. sejurus kemudian.
saya bangun dari tidur dan menangis seharian.... sejak hari itu sya menerima hakikat bahawa jun suda pergi dan meneruskan kehidupan saya. saya akan selalu mengingati bahawa jun ada di samping saya.. dan dia masi setia menunggu saya d sana.
" saya tidak pergi dari kamu.. malah sesungguhnya masih sangat mencintai kamu.. kamu harus menerima hakikat bahawa saya suda mati! tapi tidak bermakna saya suda meninggalkan kamu.. saya akan selalu berada di sisi kamu.. memerhati dan melindungi kamu" kata jun.


air mata mengalir dan jatuh ke pipi sy.......
“sy minta maaf kerna sy tidak mmpunyai kekuatan utk mempertahankan perhubungan kita”




0 comments:

<<< me!~

<<< me!~